
Zawory EGR

Do czego służy zawór EGR?
Zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jego głównym zadaniem jest recyrkulacja części spalin z powrotem do komory spalania silnika, co prowadzi do obniżenia emisji tlenków azotu (NOx), będących jednym z głównych składników smogu.
Sprawnie działający system EGR jest zatem kluczowy dla utrzymania zgodności pojazdu z normami emisji spalin, a także dla ochrony środowiska.
Budowa zaworu EGR
Zawór EGR składa się z obudowy, membrany lub tłoka, siłownika (elektrycznego lub pneumatycznego) oraz czujnika położenia. Wewnątrz znajduje się kanał umożliwiający przepływ spalin. Nowoczesne zawory EGR mogą posiadać dodatkowo układy chłodzenia spalin, co zwiększa ich efektywność.


Zasada działania zaworu EGR
Zawór działa na zasadzie mieszania spalin z powietrzem dolotowym, co skutecznie obniża temperaturę spalania w komorze, ograniczając w ten sposób powstawanie tlenków azotu. W praktyce oznacza to, że zawór EGR kontroluje ilość spalin wprowadzanych z powrotem do cylindra, co nie tylko przyczynia się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, ale również optymalizuje pracę silnika, wpływając na jego efektywność i długowieczność.
Najczęstsze usterki zaworu EGR
- Zablokowanie zaworu spowodowane nagromadzeniem sadzy i osadów.
- Uszkodzenie siłownika lub czujnika położenia.
- Nieszczelność układu EGR, powodująca nieprawidłowe działanie i wycieki spalin.

Jak wygląda regeneracja zaworu EGR
Najczęściej regeneracji podlegają elementy wewnętrzne zaworu, takie jak tłok czy membrana. W przypadku uszkodzenia siłownika, najczęściej jest on wymieniany na nowy. Czyszczenie kanałów przepływu spalin z nagromadzonych osadów to standardowy etap regeneracji.