Przejdź do treści
Rozruszniki

Rozruszniki

Rozruszniki

Rola rozrusznika w samochodzie

Rozrusznik samochodowy to kluczowy element układu rozruchowego silnika, odpowiedzialny za uruchamianie pojazdu. Jest to elektryczne urządzenie, które przekształca energię elektryczną z akumulatora w energię mechaniczną, potrzebną do uruchomienia silnika. Kluczowym elementem rozrusznika jest silnik elektryczny wyposażony w sprzęgło jednokierunkowe. W momencie uruchamiania pojazdu, rozrusznik obraca wał korbowy silnika, nadając mu prędkość obrotową. Energia elektryczna pochodząca z akumulatora zostaje przekształcona w energię mechaniczną, umożliwiającą samodzielną pracę silnika.
Na rynku dostępne są głównie rozruszniki elektryczne, które są najbardziej powszechne w nowoczesnych pojazdach. Jednak można również spotkać rozruszniki spalinowe oraz pneumatyczne, które są stosowane w specyficznych aplikacjach.

Budowa rozrusznika

  • Głowica rozrusznika,
  • Włącznik elektromagnetyczny,
  • Przyłącze zasilania,
  • Stojan,
  • Zębnik zespołu sprzęglającego,
  • Widełki,
  • Przekładnia planetarna,
  • Wirnik,
  • Komutator,
  • Szczotkotrzymacz,
  • Obudowa tylna
Budowa rozrusznika
Rozruszniki

Zasada działania rozrusznika

Po przekręceniu kluczyka w pozycję rozruchu zespół sprzęgający(elektromagnes) jednocześnie:

  • Zwiera główny zacisk plusowy biegnący od akumulatora z zaciskiem plusowym silnika rozrusznika włączając tym samym silnik – wirnik zaczyna się obracać
  • Sprzęga wirnik rozrusznika z kołem zamachowym silnika za pomocą przekładni zębatej (bendixu). W momencie sprzęgnięcia wirnika z kołem zamachowym silnik spalinowy pojazdu jest obracany za pomocą elektrycznego silnika rozrusznika

Najczęstsze usterki rozrusznika

Brak pracy po przekręceniu kluczyka 

  • Uszkodzony przewód stacyjki
  • Rozładowany akumulator
  • Zanieczyszczone złącza elektryczne
  • Uszkodzony elektromagnes

Głośna praca rozrusznika

  • Nadmierne zużycie tulejek rozrusznika
  • Ocieranie wirnika o stojan
  • Uszkodzenie przekładni rozrusznika

Rozrusznik nie włącza się za każdym razem

  • Uszkodzony elektromagnes
  • Uszkodzony przewód stacyjki
  • Zużyte szczotki rozrusznika

Po przekręceniu kluczyka słychać uderzenie a rozrusznik nie pracuje

  • Przerwa w połączeniu przewodu prądowego akumulator-rozrusznik
  • Uszkodzone styki elektromagnesu
  • Spalony wirnik rozrusznika
  • Spalone uzwojenie stojanu rozrusznika

Po przekręceniu stacyjki rozrusznik głośno pracuje wraz z wieńcem

  •  Uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe
  • Uszkodzone styki elektromagnesu
  • Zatarta bądź skorodowana ośka przekładni rozrusznika

Rozrusznik włącza się lecz nie obraca silnikiem

  •  Nadmiernie zużyty zespół sprzęgający
  • Spalony wirnik rozrusznika
  • Zużyty wieniec zębaty koła zamachowego

Pomimo wyjęcia kluczyka rozrusznik dalej pracuje

  • Uszkodzony elektromagnes
  • Zacięcie elektromagnesu
  • Zablokowanie zespołu sprzegającego
  • Zanieczyszczony wirnik pyłami ze sprzęgła
  • Uszkodzona stacyjka

Utrudniona praca rozrusznika ( ciężka ) 

  • Uszkodzony wirnik rozrusznika
  • Wypracowane tuleje ślizgowe rozrusznika
  • Zwarcia między zwojowe stojana rozrusznika
  • Uszkodzona bieżnia z przekładnią rozrusznika
Rozruszniki - części

Jak wygląda regeneracja rozrusznika?

Rozrusznik nie jest dużym elementem, ale jego skomplikowana konstrukcja często zaleca wymianę na nowy. Istnieje jednak alternatywa – rozważ zakup rozrusznika po regeneracji.
Proces odnowienia w wyspecjalizowanej firmie gwarantuje długotrwałą eksploatację. Regeneracja obejmuje czyszczenie, wymianę uszkodzonych elementów, staranne montowanie, kontrolę jakości oraz testy. Firmy regenerujące zapewniają efektywną logistykę, co pozwala na szybkie dostawy i stałą dostępność w magazynie. Dodatkowo, rozruszniki po regeneracji są atrakcyjnie wycenione i mają mniejszy wpływ na środowisko naturalne.

Standardy uszlachetnienia rozrusznika

  1. Gwinty montażowe – poprawiane lub wymieniane na nowe w celu ułatwienia prawidłowego montażu w pojeździe
  2. Włącznik elektromagnetyczny  – rozmontowany, elementy czyszczone, kontakty i sprężynki sprawdzane oraz w razie potrzeb wymieniane na nowe. Elektromagnes sprawdzany i czyszczony
  3. Szczotkotrzymacz – szczotki oraz sprężynki sprawdzane oraz w razie potrzeby wymieniane
  4. Wirnik – czyszczony i polerowany. Komutator przetaczany oraz polerowany lub wymieniany na nowy.
  5. Bendiks – rozmontowywany i czyszczony. Rolki i sprężynki wymieniane w razie potrzeby
  6. Tulejki ślizgowe – sprawdzane i w razie potrzeby wymieniane.
Mechanik z klientem obok samochodu
Mechanik z klientem obok samochodu

Regenerowane części samochodowe mogą być jeszcze tańsze!

Jeśli zwrócisz nam wymontowaną część (rdzeń) możesz otrzymać zwrot kaucji

Zasady zwrotu rdzeni
ikona 24 Na wszystkie nasze produkty oferujemy 24 miesiące gwarancji.