
Rozruszniki

Rola rozrusznika w samochodzie
Rozrusznik samochodowy to kluczowy element układu rozruchowego silnika, odpowiedzialny za uruchamianie pojazdu. Jest to elektryczne urządzenie, które przekształca energię elektryczną z akumulatora w energię mechaniczną, potrzebną do uruchomienia silnika. Kluczowym elementem rozrusznika jest silnik elektryczny wyposażony w sprzęgło jednokierunkowe. W momencie uruchamiania pojazdu, rozrusznik obraca wał korbowy silnika, nadając mu prędkość obrotową. Energia elektryczna pochodząca z akumulatora zostaje przekształcona w energię mechaniczną, umożliwiającą samodzielną pracę silnika.
Na rynku dostępne są głównie rozruszniki elektryczne, które są najbardziej powszechne w nowoczesnych pojazdach. Jednak można również spotkać rozruszniki spalinowe oraz pneumatyczne, które są stosowane w specyficznych aplikacjach.
Budowa rozrusznika
- Głowica rozrusznika,
- Włącznik elektromagnetyczny,
- Przyłącze zasilania,
- Stojan,
- Zębnik zespołu sprzęglającego,
- Widełki,
- Przekładnia planetarna,
- Wirnik,
- Komutator,
- Szczotkotrzymacz,
- Obudowa tylna


Zasada działania rozrusznika
Po przekręceniu kluczyka w pozycję rozruchu zespół sprzęgający(elektromagnes) jednocześnie:
- Zwiera główny zacisk plusowy biegnący od akumulatora z zaciskiem plusowym silnika rozrusznika włączając tym samym silnik – wirnik zaczyna się obracać
- Sprzęga wirnik rozrusznika z kołem zamachowym silnika za pomocą przekładni zębatej (bendixu). W momencie sprzęgnięcia wirnika z kołem zamachowym silnik spalinowy pojazdu jest obracany za pomocą elektrycznego silnika rozrusznika
Najczęstsze usterki rozrusznika
Brak pracy po przekręceniu kluczyka
- Uszkodzony przewód stacyjki
- Rozładowany akumulator
- Zanieczyszczone złącza elektryczne
- Uszkodzony elektromagnes
Głośna praca rozrusznika
- Nadmierne zużycie tulejek rozrusznika
- Ocieranie wirnika o stojan
- Uszkodzenie przekładni rozrusznika
Rozrusznik nie włącza się za każdym razem
- Uszkodzony elektromagnes
- Uszkodzony przewód stacyjki
- Zużyte szczotki rozrusznika
Po przekręceniu kluczyka słychać uderzenie a rozrusznik nie pracuje
- Przerwa w połączeniu przewodu prądowego akumulator-rozrusznik
- Uszkodzone styki elektromagnesu
- Spalony wirnik rozrusznika
- Spalone uzwojenie stojanu rozrusznika
Po przekręceniu stacyjki rozrusznik głośno pracuje wraz z wieńcem
- Uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe
- Uszkodzone styki elektromagnesu
- Zatarta bądź skorodowana ośka przekładni rozrusznika
Rozrusznik włącza się lecz nie obraca silnikiem
- Nadmiernie zużyty zespół sprzęgający
- Spalony wirnik rozrusznika
- Zużyty wieniec zębaty koła zamachowego
Pomimo wyjęcia kluczyka rozrusznik dalej pracuje
- Uszkodzony elektromagnes
- Zacięcie elektromagnesu
- Zablokowanie zespołu sprzegającego
- Zanieczyszczony wirnik pyłami ze sprzęgła
- Uszkodzona stacyjka
Utrudniona praca rozrusznika ( ciężka )
- Uszkodzony wirnik rozrusznika
- Wypracowane tuleje ślizgowe rozrusznika
- Zwarcia między zwojowe stojana rozrusznika
- Uszkodzona bieżnia z przekładnią rozrusznika

Jak wygląda regeneracja rozrusznika?
Rozrusznik nie jest dużym elementem, ale jego skomplikowana konstrukcja często zaleca wymianę na nowy. Istnieje jednak alternatywa – rozważ zakup rozrusznika po regeneracji.
Proces odnowienia w wyspecjalizowanej firmie gwarantuje długotrwałą eksploatację. Regeneracja obejmuje czyszczenie, wymianę uszkodzonych elementów, staranne montowanie, kontrolę jakości oraz testy. Firmy regenerujące zapewniają efektywną logistykę, co pozwala na szybkie dostawy i stałą dostępność w magazynie. Dodatkowo, rozruszniki po regeneracji są atrakcyjnie wycenione i mają mniejszy wpływ na środowisko naturalne.
Standardy uszlachetnienia rozrusznika
- Gwinty montażowe – poprawiane lub wymieniane na nowe w celu ułatwienia prawidłowego montażu w pojeździe
- Włącznik elektromagnetyczny – rozmontowany, elementy czyszczone, kontakty i sprężynki sprawdzane oraz w razie potrzeb wymieniane na nowe. Elektromagnes sprawdzany i czyszczony
- Szczotkotrzymacz – szczotki oraz sprężynki sprawdzane oraz w razie potrzeby wymieniane
- Wirnik – czyszczony i polerowany. Komutator przetaczany oraz polerowany lub wymieniany na nowy.
- Bendiks – rozmontowywany i czyszczony. Rolki i sprężynki wymieniane w razie potrzeby
- Tulejki ślizgowe – sprawdzane i w razie potrzeby wymieniane.