Przejdź do treści
Przekładnie kierownicze ze wspomaganiem

Przekładnie kierownicze
ze wspomaganiem

Przekładnie kierownicze ze wspomaganiem

Rola przekładni kierowniczej

Zadaniem wspomagania układu kierowniczego jest umożliwienie kierowcy zmiany kierunku jazdy przy minimalnym nakładzie siły na koło kierownicy.

Przekładnia kierownicza ze wspomaganiem, znana również jako układ wspomagania kierownicy, to mechanizm, który redukuje siłę potrzebną do skręcania kół pojazdu. Dzięki niemu kierowanie staje się bardziej komfortowe, zwłaszcza przy niskich prędkościach oraz podczas parkowania.

Wspomaganie hydrauliczne: Najczęściej spotykane w starszych pojazdach. Składa się z pompy hydraulicznej napędzanej przez układ pasowy silnika, która tłoczy płyn hydrauliczny do przekładni kierowniczej. Gdy kierowca skręca kierownicą, zawory w przekładni otwierają się, umożliwiając przepływ płynu, co wytwarza siłę wspomagającą skręt.

Wspomaganie elektryczne: Nowocześniejsze rozwiązanie, które zastępuje pompę hydrauliczną silnikiem elektrycznym. Czujniki monitorują ruchy kierownicy oraz prędkość pojazdu, a sterownik odpowiednio reguluje działanie silnika elektrycznego, wspomagając skręt.

Budowa przekładni kierowniczej ze wspomaganiem

  • Zbiornik wyrównawczy
  • przewody hydrauliczny powrotny
  • przewód ciśnieniowy
  • przekładnia hydrauliczna
  • pompa hydrauliczna wspomagania
  • przewód hydrauliczny
Budowa przekładni
Uśmiechnięty mechanik w warsztacie

Źródła i objawy awarii maglownicy

Uszkodzenia najczęściej pochodzą od dróg i sposobu eksploatacji pojazdu. Nawierzchnie nieodpowiedniej jakości, częste skręcanie kołami w miejscu, najeżdżanie na wysokie krawężniki, błędnie dobrane felgi i opony – to główni sprawcy awarii przekładni kierowniczej.

Objawami awarii są wycieki z układu kierowniczego, większe opory przy skręcaniu kołami – lub duże luzy na kierownicy, zwiększony hałas z układu kierowniczego, a nawet zablokowanie kierownicy. Większość tych zjawisk pojawia się stopniowo i przez to łatwo je zbagatelizować lub nie zauważyć. Ale w większości przypadków można w porę zadziałać i zapobiec większym uszkodzeniom.
Wiele maglownic stosowanych w samochodach osiąga żywotność 10 lat lub 200 000 kilometrów przebiegu, ale nie ma reguły – liczy się trwałość danego modelu i jego poprawna eksploatacja. Życie tego podzespołu można przedłużyć za pomocą regeneracji.

Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej

Objaw
Sposób naprawy
Uwagi
Objaw Stuki w okolicach zakończeń listwy zębatej
Sposób naprawy Wymiana drążków kierowniczych
Uwagi Ściśle przestrzegać zasad wymiany
Objaw Stuki w okolicach wyjścia listwy zębatej z obudowy 
Sposób naprawy Wymiana przekładni
Uwagi Nadmierny luz na listwie zębatej lub wypracowana tuleja prowadząca
Objaw Stuki wewnątrz przekładni – miejsce zazębienia wałka kierowniczego z uzębieniem na listwie
Sposób naprawy Teoretycznie możliwa regulacja o ile producent auta to przewiduje
Uwagi Naprawa skuteczna tylko w autach o stosunkowo niskim przebiegu
Objaw Nieszczelność – krople oleju na obudowie przekładni
Sposób naprawy Wymiana przekładni
Uwagi Wymiana samego uszczelniacza wałka kierowniczego rzadko skuteczna
Objaw Nierówna praca – wspomaganie „skokami”
Sposób naprawy Gdy nie pomaga prawidłowe odpowietrzenie – wymiana przekładni
Uwagi Sprawdzić czy w układzie są opiłki metalowe
Objaw Ślady uszkodzeń mechanicznych na obudowie przekładni, np. po wypadku
Sposób naprawy Wymiana przekładni nawet jeśli nie stwierdza się nieprawidłowego działania
Uwagi W warunkach warsztatowych nie można wykluczyć wewnętrznych pęknięć.
Regeneracja przekładni

Jak wygląda regeneracja przekładni kierowniczej?

Naturalne zużycie maglownicy można odwrócić poprzez regenerację. Jedynie elementy trwale zniszczone wymagają całkowitej wymiany. Tylko profesjonalnie wykonana regeneracja zapewnia wieloletnią eksploatację pojazdu. Najlepsze placówki specjalizujące się w tej dziedzinie proces przywrócenia maglownicy do sprawności rozpoczynają od demontażu podzespołu, następnie dokonują czyszczenia poszczególnych części i wymianie uszkodzonych elementów na nowe. Po ponownym zmontowaniu przekładni następuje kluczowy proces – profesjonalny test.

Proces fabrycznej regeneracji dzieli się na wiele etapów, z czego najważniejsze z nich to: 

  1. Mycie wstępne
  2. Demontaż osłon i końcówek drążków
  3. Czyszczenie roto-wibracyjne
  4. Demontaż właściwy
  5. Mycie ultradźwiękowe
  6. Regeneracja części składowych
  7. Weryfikacja i dobór części
  8. Przygotowanie montażu
  9. Mycie ultradźwiękowe
  10. Montaż właściwy
  11. Test pneumatyczny
  12. Test hydrauliczny
  13. Montaż osłon, cechowanie
  14. Lakierowanie

Ile to kosztuje?

  • W zależności od rodzaju maglownicy regeneracja zajmuje 2-3 dni, a cena waha się w kwocie 400-800 złotych.
  • Z kolei za przekładnię po regeneracji fabrycznej zapłacimy 800-1000 zł, ale tu zdecydowanie jakość produktu jest 100-procentowa. Oczywiście, cena ta nie zawiera kosztów montażu.
  • Nowa maglownica to duży wydatek, bywa, że nawet dochodzi do 10 tys. złotych. Jak łatwo policzyć, w większości przypadków, regeneracja przekładni z ponownym montażem jest najatrakcyjniejszą opcją. Warto jednak korzystać jedynie z profesjonalnych punktów specjalizujących się w tej dziedzinie. Od niskiej ceny ważniejsze jest nasze bezpieczeństwo na drodze.
Mechanik z klientem obok samochodu
Mechanik z klientem obok samochodu

Regenerowane części samochodowe mogą być jeszcze tańsze!

Jeśli zwrócisz nam wymontowaną część (rdzeń) możesz otrzymać zwrot kaucji

Zasady zwrotu rdzeni
ikona 24 Na wszystkie nasze produkty oferujemy 24 miesiące gwarancji.