
Alternatory

Czym jest alternator?
Każdy samochód spalinowy ma alternator. Bez niego energia z akumulatora szybko by się wyczerpała, silnik by zgasł, a pojazd nie mógłby się uruchomić. Czym jest alternator i jak jest zbudowany?
Alternator to prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. Służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Stosowany jest powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych.
Dla zapewnienia współpracy z akumulatorem, który wymaga napięcia stałego, alternator posiada wbudowany prostownik na diodach krzemowych oraz zawiera też wbudowany regulator napięcia.
Alternator składa się z:
- Łożysko przednie,
- Koło pasowe,
- Stojan,
- Łożysko tylne,
- Pierścień ślizgowy,
- Regulator,
- Osłona tylna,
- Płyta diodowa,
- Obudowa,
- Wirnik,
- Obudowa przednia


Zasada działania alternatora
Alternator montowany jest na silniku w miejscu umożliwiającym łatwe połączenie z wałem korbowym za pomocą paska wielorowkowego lub klinowego. Główne elementy alternatora to nieruchomy stojan i wirnik. Stojan składa się z zaizolowanej ramy stalowej otoczonej uzwojeniem, a wirnik zasilany jest przez szczotki i pierścienie ślizgowe. Energia elektryczna powstaje, gdy wirnik obraca się w stojanie, generując pole magnetyczne i wytwarzając prąd elektryczny o zmiennym napięciu.
Najczęstsze usterki alternatora:
Głośna praca alternatora
- Wypracowane łożyska – nadmierne luzy
- Uszkodzone koło wolnobieżne alternatora
- Zwarcie w uzwojeniu stojana
- Luźne mocowanie alternatora
- Słabo naciągnięty pasek alternatora
Nie gaśnie kontrolka ładowania
- Przepalony bezpiecznik obwodu ładowania
- Uszkodzona płyta prostownicza alternatora
- Uszkodzony przewód obwodu ładowania
- Zerwany pasek klinowy
- Uszkodzone koło pasowe wolnobieżne
- Uszkodzony regulator napięcia
- Uszkodzone uzwojenie stojanu
Migająca kontrolka ładowania
- Zużyte szczotki
- Zużyty pierścień ślizgowy
- Uszkodzone koło pasowe wolnobieżne
- Zawieszona szczotka
Brak ładowania
- Uszkodzony regulator napięcia
- Zwarcia między zwojowe wirnika
- Zwarcie między zwojowe stojana
- Uszkodzona płyta diodowa
- Nie prawidłowo naciągnięty pasek alternatora
Częste przepalanie się żarówek
- Uszkodzony regulator napięcia ( zwiększone ładowanie )

Jak wygląda regeneracja alternatora?
Najbardziej opłacalną metodą naprawy alternatora jest jego wymiana na zregenerowany. Dlaczego? To rozwiązanie oferuje wiele korzyści. Po pierwsze, cena – regeneracja jest zazwyczaj tańsza od zakupu nowego alternatora. Po drugie, regeneracja odbywa się w profesjonalnym zakładzie, co gwarantuje wysoką jakość naprawy oraz często obejmuje udzielenie gwarancji na odnowiony produkt. Po trzecie, regeneracja jest bardziej przyjazna dla środowiska naturalnego niż produkcja nowych alternatorów. Po czwarte, rynek części regenerowanych opiera się na obrocie w układzie zamkniętym, co skraca czas oczekiwania na zregenerowany alternator.
Standardy regeneracji alternatora
- Gwinty w obudowach – poprawiane lub wymieniane na nowe. W razie potrzeby naprawiane za pomocą wkładek gwintowanych.
- Uzwojenie – testowane, wymiana w wypadku stwierdzenia przebicia bądź zwarcia między zwojowego. Czyszczenie i konserwacja.
- Wirnik – testowany, czyszczony i konserwowany. Wymiana w przypadku stwierdzenia przebicia lub zwarcia między zwojowego. Pierścienie ślizgowe doprowadzane do stanu nominalnego określonego przez producenta.
- Regulator – testowany i czyszczony. W razie potrzeby wymiana szczotek, sprężynek lub kompletnego podzespołu.
- Mostek diodowy – testowany, w razie potrzeby wymiana diód lub kompletnego podzespołu.